המורים רוצים מחשבים בכיתה
מרץ, 2006

השתלבותם של מחשבים והאינטרנט במערכת החינוך, ובפרט לתוך הכיתה הלומדת, אינה משימה קלה. היא דורשת תקציבים ענקיים כדי לרכוש ציוד ותוכנות, ואלה, תוך זמן קצר, מתיישנים. לא מעטים אומרים שההשקעה איננה מניבה פרי. סקר שנערך בארה"ב בשנת הלימודים 2005 אצל כ-1000 מורים מצביע על כך שהמורים עצמם מרגישים שהמחשב הופך לחלק בלתי נפרד מהעבודה שלהם בכיתה. (הסקר התפרסם לפני מספר חודשים.)

אין ספק שמזמין הסקר היה מעוניין בתוצאות חיוביות - ערכה אותו חברת CDW-G, חברה המשווקת ציוד טכנולוגי לבתי ספר. עם זאת, נסקרה אוכלוסיה מגוונת מאד מהיבטים רבים: מיקום גיאוגרפי, תחום ההוראה, גודל הכיתה, וותק בהוראה, ועוד. התוצאות בהחלט מצביעות על כך שהמחשב חודר לתוך העבודה היום-יומית של המורה. 80% מהמורים דרגו את עצמם כמשתמשים מתקדמים או מתקדמים למחצה, לעומת כמעט 50% שזיהו את עצמם כך בסקר דומה מהשנה הקודמת. 56% מהמורים דווחו שהמחשב השפיע באופן משמעותי על הדרך שבה הם מלמדים. מעניין לציין שלמורים וותיקים יותר בהוראה, התחושה הזאת היתה גדולה יותר. כשני שליש מהמורים שנסקרו ציינו שהמחשב הוא כלי יעיל לפיתוח כישורי קריאה וכתיבה.

למלמדים סנגוריה על המחשב במערכת החינוך אלה ללא ספק תוצאות מעודדות. עם זאת, חשוב לציין שהמורים מדווחים שחלק גדול מהמחשבים בבתי הספר משרתים את הניהול, ולא את הלמידה. הם אינם מרגישים שהשימוש במחשב בכיתה גורם לשיפור בתוצאות במבחנים. מאמר אחד שמדווח על הסקר מציין שהדגש על סטנדרטים במערכת החינוך מוביל לשימוש במחשב לצורכי ניהול ומעקב, במקום להוראה, ובגלל זה לא תמיד המשאב היקר של המחשב מנוצל בכיתה.

                       למאגר הידיעות