בין אינטרנט בבית להישגים בלימודים
מאי, 2006

קיימת הסכמה כללית במערכת החינוכית שהתלמידים של היום (וקל וחומר, גם המורים) צריכים להיות מסוגלים להשתמש באינטרנט. על פי רוב, כאשר מדברים על "שימוש באינטרנט" הכוונה היא למיומנויות חיפוש מידע, אבל אין לעתעלם ממיומנויות נוספות - השימוש בדואר אלקטרוני, השתתפות בפורומים, והשימוש בטכנולוגיות חדישות יותר. היכולת להשתמש בכל אלה הוא בבסיס של התלמיד אוריין האינטרנט. אבל למרות הסכמה בחשיבות היסודות האלה, לא ברור אם רכישת המיומנויות האלו באמת תורמת ליכולת הלמידה של התלמיד. במילים אחרות, עדיין שואלים אם השימוש במיומנויות האלו מוביל לשיפור בהישגים לימודיים. מחקר חדש רומז שאכן יש קשר בין השניים.

גליון של מאי, 2006 של Developmental Psychology (פסיכולוגיה התפתחותית - כתב עת של ארגון הפסיכולוגיה האמריקאית) מוקדש לנושא "ילדים, מתבגרים והאינטרנט". מאמר אחד בו מעורר ענין מיוחד: האם השימוש באינטרנט בבית משפיע על ההישגים הלימודיים של ילדים מבתים מיעוטי הכנסה? המאמר סוקר ממצאים של מחקר שנערך מערב שש שנים. אוכלוסיית היעד של המחקר היתה, על פי רוב, משפחות חד-הוריות שחיו קרוב, או מתחת, לקו-העוני בארה"ב.

החוקרים בדקו את מלוא הפעולות שבוצעו על ידי הנבדקים במחשבים שסופקו להם בבית. בששה החודשים הראשונים של המחקר לא הורגש שום שינוי בהישגים של התלמידים במבחנים או בציונים. אבל אחרי שנה, המצב הזה השתנה. אחרי השנה הראשונה, ובמשך כל יתר המחקר, נמצא קורלציה ברורה (וחיובית) בין השימוש באינטרנט לבין הישגים במבחני קריאה סטנדרטיים. באופן די ברור, נמצא שככל שהתלמידים השתמשו באינטרנט, התוצאות במבחנים שלהם השתפרו.

החוקרים משייכים את השיפור הזה לעובדה שהגלישה באינטרנט היא פעולה שרובה טקסטואלית. לכן, לא משנה אם התלמידים חיפשו מידע על ספורט או על מוסיקה שהם אהבו, או בכל נושא אחר. עצם החיפוש אחר מידע, וקריאתו כאשר הוא נמצא, היו פעולות אורייניות שחיזקו את מיומנויות הקריאה (ואף הכתיבה). המסקנה די ברורה. הגלישה באינטרנט, אפילו לצרכים "בידוריים", יכולה להוביל לשיפור במיומנויות למידה חשובות, ואף להשפיע על ההישגים בבית הספר. משתמע מכך שהגישה לאינטרנט מהבית אינה מותרות - ככל שתלמידים נחשפים לשימוש הזה בגיל צעיר, הסיכוי שלהם להצליח בלימודים גדלה.

                       למאגר הידיעות