המחקר לשירות הקורס המקוון


כאשר במכון ללימודים מקוונים התחילו לבנות קורסים שנלמדו באופן מלא דרך האינטרנט, אלה היו בין הקורסים הראשונים (ולא רק בעברית) מהסוג הזה שהוכנו למכללות. מאז, כמובן, נבנו קורסים רבים בשפות רבות, במבחר רב של נושאים ולאוכלוסיות מגוונות. במספר מוסדות בעולם אפשר אפילו להשלים את כל החובות לתואר בלי שהלומד יצטרך לדרוך פיסית בתוך המוסד שבו הוא לומד (קיימים מספר מוסדות להשכלה גבוהה שאין להם בכלל קמפוס פיסי). באותה תקופה קורסים מקוונים נחשבו לסוג ייחודי של למידה, ואילו היום הם נעשו לעוד סוג מבין קשת רחבה של סגנונות למידה, קשת הנעה בין קורס שכולו הוא פנים אל פנים לבין אלה שאין בהם כל מפגש כזה.

עוד בתקופה שבה המושג "למידה מרחוק" התייחס לקורסים בהתכתבות ולקורסים שנלמדו דרך האינטרנט והיו רק בחיתוליהם, נערכו מחקרים שניסו לבחון את יעילות הקורסים האלה לעומת קורסים "מסורתיים". כבר אז התגבש הביטוי "no significant differences", מפני שמחקרים רבים לא מצאו שום הבדלים משמעותיים בהישגי הלמידה שהושגו בקורסים פנים-אל-פנים לעומת הישגי הלמידה שהושגו בקורסים בלמידה מרחוק.

אבל מה לגבי איכות ההוראה? הרי ייתכן שהעובדה, שהישגי הסטודנטים אינם שונים בין קורס מסוג אחד לבין קורס מסוג אחר, היא תוצאה של מוטיבציית הסטודנט, למשל, ואינה קשורה לאיכות ההוראה. מחקר שהתפרסם לפני חודש (קישור לתקציר) מצא שגם בנוגע לאיכות ההוראה "אין הבדלים משמעותיים". המחקר התבסס על הערכות של סטודנטים יחד עם בדיקה של איכות העבודות שהסטודנטים הכינו בקורסים מקוונים לעומת קורסים פנים-אל-פנים. ואצלנו? אצלנו קורסים מקוונים נלמדים על גבי פלטפורמות שונות, במידות שונות של מעורבות הסטודנט בתהליך הלמידה. בנוסף, בלא מעט מהקורסים המקוונים אצלנו הסטודנט אינו מיומן באינטרנט ורוכש מיומנויות תוך כדי הקורס. בתנאים כאלה, כאשר על המרצה להתחשב במידת השליטה של הסטודנט בכלי הלמידה, איכות ההוראה יכולה להיפגע. ובכל זאת, אין ספק, שגם אצלנו קשה למצוא הבדלים משמעותיים בתחום הזה, ולכן אפשר לצפות שקורסים מקוונים ימשיכו לפרוח כאן.

                       למאגר הידיעות