קישוט
הנגשת חומרי הוראה
לחץ להדפסה

 

הנגשת קורס מקוון

למה להנגיש את אתרי הקורסים?

החוק מתייחס להנגשת חומרי הוראה על פי בקשה נקודתית של סטודנט. מטרת המסמכים העוסקים בהנגשת חומרי הוראה היא שחומרים חדשים המועלים לאתר הקורס יהיו נגישים ויקלו על הסטודנטים, גם אם אין להם צורך בהנגשה מיוחדת.

כסגל ההוראה, עלינו להיות מודעים למוגבלויות השונות. עלינו לעשות את מה שניתן כדי לאפשר הזדמנות למידה שווה לכולם. ולהביא לידי כך שסטודנטים עם מוגבלויות יוכלו להתמודד כשווים.

בשנים האחרונות לא רק המודעות למוגבלויות גדלה, אלא גם הטכנולוגיה שמאשפרת להתמודד עם הנושא.

ככל שנדאג לסדר את אתרי הקורסים שלנו בצורה שמאפשרת למידה מוצלחת של סטודנטים עם מוגבלויות, הקורסים יהיו מאורגנים וברורים יותר לכולם.

ככלל, עלינו לזכור שתוכנות הקראה של טקסטים המיועדות לכבדי ראייה (וגם לסטודנטים עם הפרעות קשב) זקוקות למבנה ולסדר ברור. אחרת, על אף היכולת שלהם "לקרוא" את הטקסט, התוכנות האלו לא מצליחות לקרוא אותו בצורה מסודרת, והבלבול גובר.

מוגבלויות שונות והתאמת הקורסים לבעלי המוגבלויות:

כאמור, קיימות מספר רב של מוגבלויות, וסטודנט עם מוגבלות שיזדקק לסיוע יפנה אליכם.

ניתן להגדיר באופן סכמטי:

  • סטודנטים עם מגבלת ראייה / הפרעות קשב / דיסלקציה - זקוקים לסיוע של תוכנת הקראה.
  • סטודנטים עם מגבלת שמיעה, זקוקים לתמלול סרטונים.

כאשר אנו מעוניינים להנגיש אתר קורס מקוון מומלץ לעבוד לפי השלבים הבאים:

  1. שמרו על מבנה אחיד וברור בקורס. כזכור, מבנה ברור ואחיד פועל לטובת כל הסטודנטים.

  2. תנו שמות לכל יחידות הלימוד הפעילות - השמות גם מסייעים למבנה ברור של הקורס וגם מבחינים בין יחידות עם ובלי תכנים.

  3. הוסיפו טקסט אלטרנטיבי (טקסט Alt ) לתמונות משמעותיות באתר, ולא לתמונות קישוט.

    • לחצו על התמונה באמצעות לחצן העכבר הימני
    • בחרו עיצוב תמונה > פריסה ומאפיינים
    • בחרו טקסט חלופי
    • הקלידו תיאור וכותרת
    כאשר מוסיפים תמונה ב-Moodle מופיעה אפשרות להקליד את הטקס שייקרא על ידי תוכנת ההקראה:
        הכנסת alt-text
  4. הבחינו בין טקסט לכותרת / כותרת משנה בגודל הגופנים וההדגשה - שמרו על אחידות.

  5. השתמשו בצבע גופנים כהה עם רקע פשוט.

  6. השתמשו בשילובי צבעים בעלי חדות גבוהה כדי שגם עוורי צבעים יוכלו לראות אותם. לדוגמה, שחור על גבי לבן ולא אדום על גבי ירוק.

  7. אם באתר הקורס יש קבצי וידאו או שמע - תמללו את תוכנם או הוסיפו כתוביות. - לא יוסבר בתדריך זה.
  8. ידוע שמלאכת התמלול או הכנת כתוביות דורשת זמן ומאמץ. עד אשר מצליחים להכין את אלה רצוי לפחות להוסיף פיסקה המתארת את תוכן הקובץ, או מתמצת אותו.
    אם קיימת בקשה נקודתית לתמלול אנא פנו למשרדי הדיאקנית.
  9. במידת האפשר, הציגו תוכן במספר דרכים (למשל, הציגו תוכן טקסטואלי גם כסרטון, קובץ שמע, תמונה).

  10. תרגול מסייע לסטודנטים להטמיע את החומר. ספקו לסטודנטים הזדמנויות לתרגול (לדוגמה: בחנים).

  11. אפשרו טווח זמן מתאים לכל פעילות.

  12. רצוי לספק מידע על הפעילות גם אם אינה גלויה לסטודנטים. (הוספת תיאור בפיסקה מעוצבת או בסימון וי ב: הצגת ההנחיה בעמוד הראשי של הקורס.

  13. משוב על הפעילות תורם לסטודנטים להבין את שגיאותיהם, השתדלו לתת משוב מילולי ולא רק ציון.

  14. במידה ומתאפשר ומתאים לתפיסה החינוכית שלכם, הציעו הזדמנויות לתיקון משימות.

  15. תקשורת עם המרצה: אפשרו לסטודנטים ערוצי תקשורת מגוונים עמכם כדי לאפשר לסטודנטים עם מוגבלויות שונות יצירת קשר.

  16. קבצים:

    • מסמך PDF סרוק (תמונה) אינו נגיש, תוכנות ההקראה עובדות מסוגלות לקרוא מסמכים טקסטואלים, מסמך שבו ניתן להעתיק את הטקסט ולהדביקו, כפי הנראה הוא מסמך נגיש.
    • ב- PowerPoint השתמשו בתבניות הפריסה המוגדרות מראש.
    • בקבצי Word שמרו על כותרות אחידות, ועבדו על פי הכללים.

    המלצות נוספות

    אם קיים מסמך עם טבלאות, העדיפו להעבירו לפורמט PDF, כדי שתוכנות ההקראה יצליחו לקרוא היטב את הטבלה. ניתן להמיר קובץ וורד מונגש לקובץ PDF (שמירה בשם) והקובץ החדש יהיה מונגש גם הוא. שאלו את הסטודנטים האם מבנה הקורס ברור להם

     

בהצלחה!

 

חזור לדף ההדרכה הראשי בנושא מודל

חזור לדף התדריכים של היחידה לתקשוב בהוראה ובלמידה


לוגו המכללה האקדמית אחוה