קישוט
הנגשת חומרי הוראה
לחץ להדפסה

הנגשת מסמך Word

החוק מתייחס להנגשת חומרי הוראה על פי בקשה נקודתית של סטודנט. מטרת הנחיות אלו היא שמצגות חדשות המועלות לאתר הקורס יהיו נגישות ויקלו על הסטודנטים, גם אם אין להם צורך בהנגשה מיוחדת.

כסגל ההוראה, עלינו להיות מודעים למוגבלויות השונות. עלינו לעשות את מה שניתן כדי לאפשר הזדמנות למידה שווה לכולם. ולהביא לידי כך שסטודנטים עם מוגבלויות יוכלו להתמודד כשווים.

בשנים האחרונות המודעות למוגבלויות גדלה, וגם הטכנולוגיה שמאשפרת להתמודד עם הנושא.

מסמך מונגש יהיה ברור יותר לכלל הסטודנטים.

ככלל, עלינו לזכור שתוכנות הקראה של טקסטים המיועדות לכבדי ראייה (וגם לסטודנטים עם הפרעות קשב) זקוקות למבנה ולסדר ברור. אחרת, על אף היכולת שלהם "לקרוא" את הטקסט, התוכנות האלו לא מצליחות לקרוא אותו בצורה מסודרת, והבלבול גובר.

מוגבלויות שונות והתאמת הקורסים לבעלי המוגבלויות:

כאמור, קיימות מספר רב של מוגבלויות, וסטודנט עם מוגבלות שיזדקק לסיוע יפנה אליכם.

ניתן להגדיר באופן סכמטי:

  • סטודנטים עם מגבלת ראייה / הפרעות קשב / דיסלקציה - זקוקים לסיוע של תוכנת הקראה.

כדי להנגיש מסמך WORD יש לעבוד לפי הכללים הבאים:

  • המרת המסמך לתבנית חדישה
  • מבנה מוגדר וברור - כותרות וגופנים אחידים
  • צבעוניות אחידה וברורה
  • טקסט חלופי לתמונות, תרשימים וטבלאות
  • שימוש בתבליטים או מספור בעת הצורך

 

כותרות

  • שמרו על כותרות אחידות, על ידי שימוש בסרגל הסגננות שמספק Word .
    • בחרו את טקסט הכותרת בעזרת העכבר.
    • לחצו בתפריט: בית > סגנונות > בחרו סגנון כותרת.

סרגל סגנונות

      • כותרת 1: כותרת דף או כותרת ראשית לתוכן. זוהי הכותרת החשובה ביותר, ויש בדרך כלל רק אחת.
      • כותרת 2: כותרת משנית, יהיו מספר כותרות מסוג זה במסמך.
      • כותרת 3: תת כותרת של כותרת 2.


טקסט חלופי

  • מומלץ להוסיף טקסט חלופי (Alt טקסט) לתמונות, לאוסף תמונות ולצילומי מסך, כדי שתוכנת ההקראה תקרא את הטקסט ותתאר את התמונה למשתמשים שאינם יכולים לראות את התמונה.
    חשוב להדגיש שמדובר על תמונות משמעותיות ולא תמונות לקישוט.
    • לחצו בעזרת לחצן ימני על התמונה ובחרו עיצוב תמונה.
    • בתפריט עיצוב תמונה שיפתח בצד המסך בחרו בצלמית של פריסה ומאפיינים והקלידו את הכותרת ותיאור התמונה.
  • הוספת טקסט חלופי לתמונה

 

קישורים

  •  קישורים במסמך: תנו טקסט משמעותי לקישור - אל תדביקו את כתובת האתר. (הקראה של כתובת האתר היא חסרת משמעות בתוכנת ההקראה).
    • העתיקו את כתובת האתר
    • בחרו את הטקסט המתאים בעזרת העכבר או כתבו טקסט המבהיר את מטרת הקישור.
    • הקליקו על לחצן העכבר הימני או גשו לתפריט הוספה
    • בחרו בתפריט הוספההיפר קישור
    • בחלונית שתפתח, הדביקו את כתובת האתר (1)
    • ודאו כי הטקסט שיוצג מתאים לכוונתכם (2)
    • לחצו על תיאור מסך (3) והוסיפו טקסט קצר המתאר את האתר אליו אתם מפנים
      הוספת היפר קישור

רשימות

  • רשימות תבליטים: להצגת רשימה של פריטים השתמשו ברשימות ממוספרות או ברשימת תבליטים.
    תבליטים ומספור


טבלאות

  • הגדרת טבלאות: לא כל תוכנת הקראה תומכת בהקראה של טבלאות בוורד. הגדירו את הטבלה במסמך על ידי הוספת טקסט חלופי וסימון שורת הכותרת.
    • במידת הצורך, המירו ל-PDF.

    • הגדרת טבלה: סמנו את הטבלה > קליק ימני > מאפייני טבלה > לשונית טקסט חלופי > הוסיפו טקסט בכותרת ובתיאור.

      הוספת תיאור לכותרת טבלה



    • סימון שורת הכותרת: בחרו את הטבלה > סמנו את שורת הכותרת > תפריט כלי טבלאות, פריסה כלי טבלאות - עיצוב ופריסה
    • בתפריט שיפתח, סמנו ,"חוזר על שורות כותרת" - נדרש כאשר הטבלה מתפרסת על יותר מעמוד אחד.

חזור על שורת הכותרת

    • בתפריט העיצוב וודאו שתיבת הסימון בשדה "שורת הכותרת" מסומנת
    • במידת הצורך, ודאו שהעמודה הראשונה גם היא מסומנת

      סימון שורת הכותרת


בדיקת נגישות

  • בסיום כתיבת המסמך בצעו בדיקת נגישות:
    • תפריט קובץ
    • בחרו ב"בדוק אם יש בעיות"
    • בחרו ב"בדוק נגישות".
    • לאחר לחיצה על "בדוק נגישות" יפתח חלון בצד שמאל של המסך וינחה אתכם שלב שלב איך לתקן את המסמך.

בדיקת נגישות

 

בהצלחה!

 

חזור לדף ההדרכה הראשי בנושא מודל

חזור לדף התדריכים של היחידה לתקשוב בהוראה ובלמידה


לוגו המכללה האקדמית אחוה