יש לך שאלה על הקמפוס לגיל השלישי, או על איך לומדים בו?
הקיליקו כאן לפורום השאלות והתשובות.

מהי המכללה לגיל השלישי?

המכללה לגיל השלישי היא פרויקט משותף של משרד החינוך, אגף המכללות, והמכון ללימודים מקוונים של המכללה האקדמית אחוה. מטרתה העיקרית היא להציע לימודים ברמה אקדמית לאוכלוסיה של בני הגיל השלישי שצמאים לדעת, אבל אינם רוצים לנסוע או אינם יכולים. הקורסים מנוהלים דרך האינטרנט, על גבי אתרים המכילים מידע, הנחיות פעולה, ואמצעים לאינטראקציה בין הלומד לבין המנחה, ובין הלומדים לבין עצמם.

המכללה מציעה קורסים להשכלה כללית, ומהווה מסגרת חברתית נעימה, בה בני הגיל השלישי יוכלו "להפגש" סביב נושאים הקרובים לליבם.

האם אני צריך להיות משתמש מחשב מדופלם כדי ללמוד בקורס?

הקורסים של המכללה לגיל השלישי מתנהלים בסביבה האינטרנטית. זאת אומרת, שעל מנת להגיע לחומרי הקורס ולהשתתף בדיונים שמתנהלים בו, נדרש ידע בסיסי בהפעלת המחשב וגלישה באינטרנט. רצוי ידע בסיסי בשימוש בתמלילן.
הקורסים אינם מיועדים ללימוד מחשבים, אלא לפיתוח מיומנויות בסיסיות. אין צורך להיות מומחה. ידע בסיסי בנקודת ההתחלה, ורצון ללמוד - מספיקים.

בקורסים של המכללה האינטרנט הוא אמצעי ללמידה, ולא נושא הלמידה.
יכולת להשתמש במחשב ובאינטרנט באופן שוטף עשויים להעמיק את חוויית הלמידה ולהקל על רכישת ידע.

מה זאת אומרת "ללמוד דרך האינטרנט"?

לכל אחד קצב למידה משלו - גם כאשר הוא יושב בכיתה. בתוך הכיתה המורה מכתיב סגנון וקצב, בקורסים של המכללה המרצים מעמידים חומרי למידה לרשות המשתתפים ואלה רשאים לבחור מתי מתאים להם לעיין באותם חומרים. מסגרת כללית של זמנים מותווית על ידי המנחה. הקורסים מותאמים ל-"לימוד עצמי". אלמנט חשוב בהם הוא התקשורת בין הלומדים עצמם.

המחשב שלי אינו המהיר ביותר. האם זאת בעיה?

על מנת ללמוד בקורסים של המכללה ולהשתתף בדיונים, יש צורך במחשב, או לפחות בגישה למחשב - אין צורך במחשב חדיש או מהיר במיוחד. אנחנו עושים מאמצים לבנות את הקורסים כך, שהחומרים שבהם יהיו מעניינים ואסתטיים, אך גם יופיעו על המסך של כמעט על כל מחשב.

מאד מעייף אותי לקרוא מהמסך.

זה נכון לגבי אנשים רבים. אנחנו משתדלים להציג מסך נקי וברור לקריאה (יש אנשים שאפילו יגידו שהאתר משעמם בגלל זה). אם הדבר נחוץ, אפשר להדפיס חלק גדול מחומרי הקריאה, ולקרוא אותם מהדף. חשוב לזכור שחלק מהחוויה של למידה דרך האינטרנט הוא הדיון הוירטואלי, וכדי ליטול בו חלק חשוב לעבוד מול המסך.


מה עושה המורה בקורס וירטואלי?

על המרצה לדאוג לכך שחומרי למידה יופיעו באתר של הקורס, שאלה יהיו מאורגנים היטב, ושיהיה קל לעקוב אחרי התפתחות הקורס. אבל העבודה של המרצה איננה מסתיימת עם העלאת החומרים לאתר. הוא ממשיך ללוות את הקורס ונוטל חלק פעיל בדיונים. הוא מכוון את הלומד, באופן אישי וגם כחלק מקבוצה לומדת, למידע חשוב ולתובנות חדשות. אפשר, אולי, לקבל רושם שקורס וירטואלי אינו אלא אוסף גדול של טקסטים על האינטרנט, אך אין הדבר כך. מאחורי האתר נמצא בן אדם הדואג להפגין נוכחות חיובית ולשרת את הלומדים כמיטב יכולתו.

האם מדובר רק בקורסים?

הלב של המכללה לגיל השלישי הוא קורסים שמועברים דרך האינטרנט, אבל אנחנו שואפים ליותר מזה. אנחנו מקוים שהמכללה תהווה מוקד לבני הגיל השלישי שרוצים לשוחח עם בני גילם על נושאים חשובים להם, אך הדבר אפשרי רק אם המשתתפים ירגישו צורך בכך.

למה לי ללמוד עם אנשים בני גילי?

למען האמת, אין לנו עדיין תשובה לשאלה הזאת. האינטרנט גדוש באפשרויות, וכל אחד רשאי למצוא את מה שמתאים לו. בעבר, דוקא מתוך בני הגיל הזה עצמם, הובע רצון במסגרת ייחודית לגיל השלישי - הן מבחינת הומוגניות המשתתפים, והן מבחינת הנושאים. ימים יגידו.

מה? לא יהיו פגישות פנים אל פנים בקורסים?

מפגשים פנים אל פנים הם בעיה ארגונית לא קטנה. קשה להפגיש אנשים שנמצאים במקומות רחוקים. עם זאת, ברור לכולם שהאינטרנט איננו הפתרון לכל דבר, ותמיד טובים קשר העין ומגע היד. נשתדל לקיים מפגש פנים אל פנים אחד או שניים לכל קורס.

נו? ומה הכתובת של המכללה?

http://online.achva.ac.il/shilishi

ואיך יוצרים אתכם קשר?

בדואר האלקטרוני: jhurvitz@macam.ac.il
או בטלפון: 064-234723 / 08-8588136

ונשמח לעמוד לרשותכם!

פורום שאלות ותשובות